Az előző bejegyzésünkben csak megemlítettük, de ennél nagyobb figyelmet érdemel a "social commerce". Magyarul közösségi kereskedelemnek nevezhetjük, ami nem tévesztendő össze a mostanában nálunk is egyre divatosabb, leginkább a
Groupon-modellt másoló közösségi vásárlással.
A social commerce elvileg 2006. óta létezik. Az első években azonban szinte kizárólag a más ismert vásárlási platformok (
Shopping.com,
Amazon.com) adatbázisához kapcsolódva vélemények, vásárlási tippek megosztására szolgált. Ennek megfelelően a social commerce nem terjedt el széles körben.
Mára alaposan megváltozott a helyzet. Közel 600 millió ember használja a Facebookot, 50 százalékuk naponta bejelentkezik és információkat oszt meg ismerőseivel. Ma az online töltött idő 25 százaléka a Facebookon használatával telik el. A Facebook nemcsak a tévétől téríti el az embereket, hanem az e-boltok böngészésétől is. Érthető tehát, hogy egyre többen próbálkoznak a Facebookon belül is vásárlásra késztetni az embereket.
A varázsgömbbe nézve a az alábbi fontos trendeket látjuk 2011-ben:
1. Az emberek egyre jobban támaszkodnak a saját hálózatukban kapott termékajánlásokra. A fejlettebb (=keményebben internetező) országokban már most is a felhasználók fele kér a közösségi hálózatokon keresztül ajánlásokat ismerőseitől. Ez a trend 2011-ben tovább erősödik.
2. Az emberek a Facebookon is kapcsolatba akarnak lépni kedvenc márkáikkal. Globális sziten nézve még csak az internethasználók harmada kapcsolódik a márkákhoz a közösségi hálózatokon - jellemzően a Facebookon és a Twitteren - keresztül. Ugyanakkor a hagyományos céges márkaoldalak látogatottsága évek óta rohamosan csökken. A legfrissebb kutatások szerint a felhasználók 25 százaléka előnyben részesíti a Facebookra "helybe szállított" márkákat. (A céges oldalakat 21%, a blogokat 3% választotta.)
3. Az emberek lojálisabbak azokkal a márkákkal, amelyekkel a Facebookon is találkozhatnak. Eddig ugyan csak a felhasználók mintegy fele csatlakozott valamelyik márka közösségéhez, ám ők lojálisabbak ezekhez a márkákhoz és szívesebben vásárolnak tőlük.
A cégek már eddig is vagyonokat költöttek arra, hogy jelen legyenek a közösségi hálózatokban és sok rajongót gyűjtsenek. A logikus lépés most mindenképpen az, hogy a rajongókból vásárlókat varázsoljanak.
Jelenleg még komoly megalkuvásra kényszerülnek a Facebookon keresztül kereskedni próbáló cégek. A Facebook messze nem enged akkora szabadságot az ügyféladatok használatában, vagy a felhasználói adatok használatában, mint saját, "méretre készült" e-kereskedéseik. 2011-ben a kínált lehetőségek és a nagyobb forgalom és a vásárlói lojalitás érdekében felvállalt kompromisszumok következtében komoly elmozdulás várható. Valószínű, hogy egy év múlva már nem kell magyarázni, mi is az a social commerce.